Titel en Cover
Titel
De titel Alles wat zacht was komt uit een zin uit een van de gedichten in het boek.
Na een mooi proces waarbij de auteur en de uitgever samen op trokken en waarbij verschillende mogelijke titels langs kwamen, viel bij deze titel alles op z’n plek.
Het roept vragen op (wat is er dan zacht?), het heeft een mooie binnenrijm en het verwijst zowel naar de kwetsbaarheid als naar de geborgenheid en bevat dus het hele boek.
In de flaptekst wordt bovendien nadrukkelijk verwezen naar de zachtheid in het boek: “kan deze krachtiger zijn dan het harde?” Een deel van de inhoud van het boek wordt hiermee ontsloten en laat ook voldoende ruimte aan de eigen beleving en interpretatie door de lezer.
De titel komt uit het gedicht met als eerste zin:
“Alles wat zacht was sprak zich uit”.
In de afbeelding hiernaast een uitsnede uit het bijbehorende beeld.
Cover
Op de cover van mijn boek Alles wat zacht was zie je een verbeelding in roodtinten. Het is een uitsnede uit een van de ecoline-tekeningen in het boek. Het beeld is ook gekanteld, zodat het op een mooie manier kon worden verwerkt in de cover.
Ik heb de tekening stap voor stap opgebouwd. De vorm, de kleur, de details. Ik had geen eindresultaat in gedachten, maar keek wel naar hoe de buitenste vorm beschuttend kon zijn en de details binnenin kwetsbaar. Ik maakte gebruik van de vloeibare kwaliteit van de ecoline en tegelijk het kunnen werken met scherpe lijnen. Doordat je ook afhankelijk bent van het toeval, kan de vorm spannend worden. Voor de details tekende ik erin met Posca verfmarkers.
Toen het klaar was deed de tekening me aan een baarmoeder denken. Ik vind dat een heel mooi beeld van tegelijk kwetsbaar en geborgen zijn. Ik heb zelf geen kinderen, maar ben er wel ontstaan, een wonder. Het bijgaande gedicht in dit tweeluik verwijst naar het wonder van een leven in wording, in verschillende verschijningsvormen.
Toen we een beeld uit het boek gingen uitkiezen voor de cover, kwam uiteindelijk deze tekening naar boven. Krachtige kleuren en subtiele details, die tezamen een interessant gegeven vormen, ook als uitsnede.
De vormgeefster heeft, in verschillende fasen, een aantal ontwerpen met diverse uitsnedes en uiteenlopende lettertypes en plaatsing van de tekst laten zien. Steeds kwamen we dichter bij wat het moest zijn. En uiteindelijk viel alles op z’n plek. Nu toont het iets van de sfeer en de inhoud van het boek. Kwetsbaarheid, geborgenheid, kleurrijk, verrassend, herkenbaar en eigenzinnig tegelijkertijd. Zacht én krachtig. In bijgaande afbeelding zie je naast de cover een detail uit het oorspronkelijke beeld.
Grady van den Bosch