The Making of Alles wat zacht was

Het ontwikkelproces

Het maakproces van de kunstwerken en gedichten en de indeling maken van het boek
De kunstwerken fotograferen (Fotograaf Tea Idzenga)
Eerste overleg met de uitgever
De eerste voorstellen voor de cover komen binnen
De cover wordt doorontwikkeld (Laurien Stam)
Samen de gedichten doornemen na feedback van de uitgever
Groen licht, na een succesvolle crowdfunding
Voorbereiding drukwerk: lay-out afbeeldingen en teksten, details teksten, algehele opmaak
Het Boekcontract tekenen
Het kiezen van de papiersoort
In de voorverkoop in de webshop van de uitgever!
Het boek is gedrukt


Materialen & Technieken

De kunstwerken in het boek zijn gemaakt met twee technieken: monoprint (19) en ecoline-tekeningen (21) op mixed media papier in A4-formaat. In de abstracte beelden zien we steeds een kwetsbare binnenkant en een beschuttende buitenkant.

Voor de monoprints drukte Grady met acrylverf op stukjes plastic zak op het papier, in verschillende lagen. Hierbij leidde een element van toeval tot verrassende composities. Bij de ecoline-tekeningen is de vloeibare kwaliteit, i.c.m. het zetten van haarscherpe lijnen een boeiend gegeven. Bij beide technieken werkte Grady er soms in met andere materialen, zoals houtskool, potlood en Posca verfstift.

Grady begon met het dagelijks maken van een monoprint, in totaal 89. Een selectie hiervan staat in het boek. De kunstwerken met de meeste samenhang en de sterkste “uitspraak”.

Toen Grady er 40 had gemaakt, maakte ze een “kunstvlog” over het proces en de technieken. De meeste kunstwerken die hier in worden vertoond staan niet in het boek, maar het geeft een doorkijkje in het maakproces. Later gebruikte ze ook nog andere technieken.

Poëzie

De gedichten zijn autonoom geschreven, dus als op zichzelf staande kunstwerken. Soms zijn ze bij een van de beelden geschreven. Er zijn ook verschillende gedichten geïnspireerd op andere bronnen. Een deel op Bijbelse passages en enkele op teksten en gedachten uit de historie (Meister Eckhart, Ralph Waldo Emerson, Brené Brown, René Descartes).

De stijl van de gedichten wisselt. De ene keer literair, de andere keer meer meditatief en soms ook als de omschrijving van een gedachte. Altijd vanuit een concept, een thema waar Grady zich in verdiepte, of een vorm die iets aanreikte, soms alleen een gevoel. Of een woord dat uitgangspunt werd etc. De gedichten zijn zo geschreven dat er een wisselwerking ontstond met de kunstwerken. Soms heel gericht, soms meer intuïtief. Ze vertellen samen het verhaal.

Er is voor gekozen om geen hoofdletters in de gedichten te gebruiken. Ook als het religieuze verwijzingen zijn. Zo zijn de teksten niet dwingend, maar open en gaat het ook om de schoonheid van de tekst als kunstwerk op zich. Enige uitzondering is het woord God en het woord Geestkracht. Zonder hoofdletter zou de betekenis wegvallen.